czwartek, 18 grudnia 2014

Makowa rewolucja i tort makowy


Uwielbiam mak i wszelkie ciasta makowe jakie z niego powstają. Zawsze, gdy już takowe upiekę, zastanawiam się, dlaczego robię je jedynie na święta? Nie potrafię znaleźć odpowiedzi na to pytanie. Mak jest niezwykle zdrowy. Zawiera wiele witamin oraz ogromne ilości wapnia (w 100 gramach, aż 140% dziennego zapotrzebowania!). Dodatkowo w maku znajdują się inne, cenne dla zdrowia pierwiastki. Z dodatkiem dobrej jakości bakalii, prawdziwego miodu i gorzkiej czekolady stanowi ogromne bogactwo cennych składników i pysznego smaku. Tak więc, dlaczego tak rzadko się nim zajadam? Jedyną odpowiedzią jaka mi przychodziła do głowy była konieczność wcześniejszego mielenia maku (gotowe mieszanki zawierają niestety dużo zbędnych dodatków). Jednak, jakiś czas temu znalazłam w sklepie suchy mak już wcześniej zmielony, który wystarczy zalać wcześniej wodą. W takiej sytuacji porządnej odpowiedzi mi brakuje i z podkulonym ogonem zabrałam się za zrobienie świątecznego tortu makowego (bez dodatku ciasta, samo bogactwo makowych pyszności!), w planach mam również mój ulubiony makowiec z marcepanem i migdałowe, kruche babeczki z makiem i makową tartę. Może nie wszystko przed świętami, ale w karnawale, czemu nie? Chyba zaczynam małą makową rewolucję (:. Pomysł na to ciasto pochodzi stąd.


Czekoladowy tort makowy

Składniki:
500g maku
100g masła, w temperaturze pokojowej
½ szklanki brązowego cukru
¾ szklanki płynnego miodu
Pół szklanki suszonej żurawiny
Szklanka migdałów, posiekanych
50g kandyzowanych skórek pomarańczy
5 jajek, białka i żółtka oddzielnie
100g gorzkiej czekolady, startej na tarce
3 łyżki  mielonych migdałów (może być mąka migdałowa)
2 łyżeczki ekstraktu z migdałów (zastąpiłam aromatem migdałowym)

Polewa:
100g gorzkiej czekolady, posiekanej
100ml śmietany kremówki
1 łyżka miodu

Wieczorem mak zalewamy wrzącą wodą i odstawiamy na całą noc (Mak można również zalać wrzątkiem i gotować przez około 20 minut). Odsączamy z nadmiaru wody (można w lnianej ściereczce, bądź na bardzo drobnym sitku) i mielimy dwukrotnie w maszynce do mielenia mięsa.
Jeśli kupiliśmy mak zmielony, wystarczy zalać go wrzątkiem, ostudzić, odcisnąć z nadmiaru wody i zmielić.

Piekarnik nagrzewamy do 175 stopni Celsjusza.
Następnie masło ucieramy z cukrem, na jasną masę. Dodajemy żółtka, jedno po drugim, cały czas miksując. Następnie wsypujemy bakalie, zmielony mak, miód, startą czekoladę, tarte migdały i ekstrakt migdałowy. Całość mieszamy. Na tym etapie możemy spróbować powstałej masy, ewentualnie dosłodzić. 

W drugiej misce białka ubijamy na sztywną pianę i stopniowo dodajemy do masy makowej.
Tak powstałe ciasto przekładamy do tortownicy o średnicy 24-26 centymetrów wyłożonej papierem do pieczenia i wysmarowanej masłem (to ważne, aby wysmarować blachę, masa ma tendencję do przywierania). Ciasto wkładamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy przez 40-50minut. 

Wyjmujemy, studzimy i przygotowujemy polewę czekoladową. Śmietanę kremówkę umieszczamy w garnuszku, podgrzewamy, prawie doprowadzając do wrzenia. Zdejmujemy z ognia, dodajemy posiekaną czekoladę i łyżkę miodu, mieszamy, do rozpuszczenia się czekolady. Odstawiamy do lekkiego zgęstnienia masy. Następnie polewamy ciasto. 

Smacznego!


4 komentarze:

  1. Też uwielbiam mak! W maju tego roku zaszalałam i zrobiłam masę makową do owsianek i ją zamroziłam ^^ W tym roku zrobię jej o wiele więcej, bo owsianka z makiem jest przepyszna!
    Ja uwielbiam drożdżówki i rogaliki z makiem....w sobotę będę robić! :)

    A takiego ciacha jeszcze nie próbowałam - ale jak mówisz, jeszcze jest karnawał ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam za takie opóźnienie w odpowiedzi, ale święta, przygotowania, wszystko wylatywało mi z głowy ;)
      Nigdy nie jadłam owsianki z makiem, ale muszę koniecznie spróbować!
      Ściskam!

      Usuń
  2. Nadal grzeszki są, ale już bez pszenicy :) Wygląda smakowicie, Słomko :) uściski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Misiuro :)
      Grzeszki są, ale na pewno niedługo znikną! Poświąteczna dieta czeka :)
      Ściskam!

      Usuń