poniedziałek, 7 lipca 2014

Krupnik jak u babci


Nasze tegoroczne wakacje dobiegły końca. Krótsze i bardziej cywilizowane niż zwykle. Autostop został przypadkowo zastąpiony przez komunikację miejską. Gdy ma się mniej niż 3 miesiące wakacji, zaczyna się liczyć chwile i 5 godzin spędzonych na przystanku skutecznie zniechęca do stopowania. Izrael miło nas zaskoczył, ale czasami też rozczarował. Izraelczycy okazali się sympatycznymi ludźmi, którzy nie zwracają uwagi na cudzoziemców (kocham to!), a czasami nawet biorą nas za swoich. Palestyńczycy natomiast, jak to zwykle w krajach arabskich bywa, nie przestają patrzeć, zaczepiać i dotykać. My chwilowo, po Iranie, mamy tego dość (:. 

Podczas drogi powrotnej do Polski, marzyłam o krupniku. Uwielbiam próbować innych smaków, ale czasem mam ogromną ochotę na coś polskiego, przenoszącego do babcinej kuchni. Postanowiłam więc ugotować prawdziwy krupnik, jak u babci (:. Dwie i pół godziny gotowania, aromatyczny zapach przypraw i zielonej pietruszki roznoszący się po całym mieszkaniu i rozpakowywanie plecaków. Miłe zakończenie podróży (:. 


Przepis na krupnik pochodzi z książki Anny Ciesielskiej. Przepisy z jej książek są układane według zasady pięciu przemian. Wszystko co dotychczas gotowałam wychodziło pyszne i niesamowicie aromatyczne. Krupnik gotuję zwykle w największym garnku jaki mam i zamykam jeszcze wrzący w słoiki, aby mieć na cały, pracowity tydzień (:. Zwykle podwajam wtedy ilość składników.
 
Krupnik jak u babci

Do 2-3 litrów wrzącej wody dodajemy:
Dużą szczyptę tymianku i kurkumy
½ łyżeczki całego kminku
Mięso indyka z kością (u mnie skrzydełko)
6 łyżek kaszy jęczmiennej (u mnie średniej wielkości)
Liść laurowy
4 ziarna ziela angielskiego
½ łyżeczki mielonego imbiru
Gotujemy przez około 1,5 godziny, następnie dodajemy:
2 drobno pokrojone cebule lub 2 pory (u mnie cebule)
¼ główki średniej wielkości kapusty włoskiej
Łyżeczkę vegety, około łyżeczki soli (do smaku)
Szczyptę bazylii (u mnie garstka świeżej)
Garstka zielonej pietruszki lub innej zieleniny
Dużą szczyptę majeranku
W tym momencie, jeśli odparowała nam woda z zupy, możemy ją uzupełnić wrzątkiem
3-4 pokrojone marchewki
Dużą pokrojoną pietruszkę
2-3 pokrojone ziemniaki
Gotujemy wszystko przez około pół godziny, aż warzywa będą miękkie. Możemy dosmakować zupę kolejno: pieprzem, solą i zieloną pietruszką. 

Smacznego (:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz