środa, 18 lutego 2015

Ciasto karobowe z fasoli


Co jakiś czas przeglądam Internet i książki kucharskie w poszukiwaniu inspiracji kulinarnych. W taki oto sposób, kilka tygodni temu natknęłam się na przepis na budyń z fasoli. Ta propozycja bardzo mnie zaintrygowała, zaczęłam "grzebać" w Internecie i szukać innych pomysłów na fasolowe "słodycze" i dowiedziałam się, że z fasoli można przygotować również ciasto! Najprawdziwsze ciasto, bez dodatku mąki! 
Zainteresowało mnie, jak takie ciasto może smakować? Postanowiłam spróbować, połączyłam kilka przepisów, które znalazłam, dodałam coś od siebie i wyszło…. wspaniałe, karobowe ciasto, które pachnie jak najprawdziwsza czekoladowa rozkosz! Jest idealnie pulchne i wilgotne, jestem w prawdziwym szoku :). Myślę, że sprawdziłoby się również jako baza do tortu. Na pewno spróbuję zrobić z niego tort, może przełożę je kremem z białej fasoli? :)



 Ciasto karobowe z fasoli 

Składniki:
400g ugotowane czerwonej fasoli (200g suchej)
4 jajka
4 łyżki karobu w proszku
1 łyżeczka sody
60-70ml oleju rzepakowego 
50ml melasy z karobu
5 łyżek cukru trzcinowego
1 łyżeczka kawy rozpuszczalnej
Szczypta soli
Garść suszonej żurawiny

Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni Celsjusza. 
Białka oddzielamy od żółtek. Białka ze szczyptą soli ubijamy na sztywną pianę, pod koniec ubijania dodajemy cukier i jeszcze chwile miksujemy. 
W osobnej misce umieszczamy żółtka i ugotowaną fasolę. Miksujemy za pomocą blendera, w trakcie miksowania dodajemy olej i miksujemy dalej. Gdy masa będzie gładka, wsypujemy karob, sodę, melasę, kawę i ponownie miksujemy, bądź mieszamy do połączenia składników. Dodajemy żurawinę i mieszamy.
Następnie, do powstałej masy stopniowo dodajemy ubite na sztywną pianę białka i delikatnie mieszamy, tylko do połączenia składników. 
Okrągłą blaszkę o średnicy 23 centymetrów smarujemy masłem lub olejem roślinnym. Na tak przygotowaną blachę wylewamy przygotowane ciasto. Wkładamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy przez mniej więcej 40 minut, do suchego patyczka. 

Polewa:
Masło roślinne
Łyżka miodu
3 łyżeczki karobu
Wiórki kokosowe do posypania

Masło podgrzewamy, gdy się rozpuści dodajemy miód i karob, mieszamy wszystkie składniki i zdejmujemy z ognia. Tak przygotowana polewą oblewamy ciepłe ciasto. Wierzch ciasta posypujemy wiórkami kokosowymi.

Smacznego!



2 komentarze:

  1. Intrygujące! Muszę koniecznie wypróbować, a Ty pochwal się, jak zrobisz tort, jestem bardzo ciekawa efektów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pochwalę się! A co! A Ty wypróbuj i zaskocz wszystkich. Jestem pewna, że nikt się nie pozna. Bartek myślał, że to ciasto z orzechami :P, bo nie udało mi się zmiksować fasoli na gładko i były takie malutkie kawałeczki, niby orzeszki :D

      Usuń