piątek, 11 lipca 2014

Wakacje i drożdżowe z rabarbarem



Piątkowe południe. Za oknem jakoś tak szaro-buro, w cale nie lipcowo. Czy może być coś lepszego na przywrócenie lata w wakacyjny, zimny dzień, niż upieczenie ciasta drożdżowego z rabarbarem i kruszonką? (: Lekki aromat rosnących drożdży unosi się w kuchni, a następnie zapach ciasta i słodkiej kruszonki wnika we wszystkie zakamarki mieszkania. Dla mnie nie ma nic lepszego na wakacyjne poranki, popołudnia i wieczory. 


Ostatnio to moje ulubione ciasto drożdżowe, które zawsze wychodzi, wyrasta i najlepiej smakuje jeszcze ciepłe. Wiem, wiem, babcia zawsze zabraniała, ale ja nigdy nie mogę się powstrzymać (:. Przepis pochodzi stąd, zmieniłam kruszonkę na moją ulubioną i zwiększyłam ilość cudownego rabarbaru.

Drożdżowe z rabarbarem

Składniki:
500g mąki pszennej
20g świeżych drożdży
3 żółtka
60g cukru
Cukier waniliowy
200 ml lekko ciepłego mleka 
60g miękkiego masła
Szczypta soli

Na wierzch:
5 łodyg rabarbaru
2 łyżki cukru

Kruszymy drożdże, łączymy z łyżeczką cukru i 1/3 szklanki lekko ciepłego mleka. Odstawiamy w na 15-30 minut w ciepłe miejsce. Następnie dodajemy pozostałe składniki i wyrabiamy ciasto do momentu, aż będzie odchodzić od miski. Przykrywamy ciasto ściereczką i pozostawiamy do wyrośnięcia, zajmuje to około godzinę (powinno podwoić swoją objętość).
W tym czasie przygotowujemy rabarbar. Obieramy go i kroimy na 1-2 centymetrowe kawałeczki. Wkładamy pokrojony rabarbar do garnka zalewamy dwoma łyżkami wody i podgrzewamy na małym ogniu, przez około 10 minut, do miękkości. Następnie dodajemy do rabarbaru cukier, gotujemy 1-2 minuty i odstawiamy do ostudzenia.
Nagrzewamy piekarnik na 180 stopni Celsjusza i przygotowujemy kruszonkę. 

Kruszonka:
170g mąki pszennej (szklanka 250ml)
100 g cukru
125g masła
Cukier waniliowy
Duża szczypta gałki muszkatołowej i cynamonu

Mąkę, cukier i przyprawy mieszamy. Masło podgrzewamy, do całkowitego rozpuszczenia. Bardzo gorącym polewamy mąkę i cukier. Mieszamy.
Przekładamy ciasto do wyłożonej papierem formy ( u mnie 20x30cm). Na ciasto wykładamy ostudzony rabarbar. Całość posypujemy kruszonką. Tak przygotowane ciasto umieszczamy w piekarniku i pieczemy około 40-45 minut (warto sprawdzić patyczkiem, czy środek ciasta jest upieczony).

Smacznego (:
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz